Kuidas Osta Kasutatud Autot

Kirjutas Arvo
Article30208040352sbv8v

 (59 korda hinnatud)

Siin on mõningad näpunäited-soovitused, mida võiks kasutatud auto ostu korral arvesse võtta ja kuidas toimida. Automüüjad -olgu eraisikud või firmad- üritavad kasumi nimel lahti saada ka kõige õudsama seisukorraga autost, müües selle väga heas korras sildikese all. Et vältida olukorda, kus äsja ostetud neljarattaline teid kahetseva näoga tee äärde jätab, võiks 10 minutit järgnevale artiklile pühendada.

Juhised ja sammud

Raskusaste: Keskmiselt lihtne

Vajalikud asjad

  • autoostu soov
1
Soovide, võmaluste ja tegelike vajaduste kindlaksmäärmine. Määratle kõigepealt, kas Sul on autot liiklemiseks vaja või selle pärast, et naabril on ka. Reeglina või siis tavajuhul on auto kulutus, mida tehakse selleks, et kasu saada (näiteks tööl käimine). Kui autot on vaja, siis tuleks mõelda kulutatava summa suurusele. Kui palju võiks maksimaalselt auto ostule kulutada? Uus või kasutatud? Sularahas, laenuga või liisinguga rahastada? Kui palju iga kuu on võimalik ja otstarbekas autole kulutada? Uus auto on minimaalse riski peale minek, aga samas tähendab see kõrgeid (püsi)kulutusi. Uue auto ostmisel sulab selle hind esimese paari aastaga 20-30%, külastada tuleb kalleid hooldustöökodasid. Kas see on vastuvõetav? Korralik eeltöö kindlustab hea auto soetamise mõistliku raha eest.
2
Kui tihti sa tanklas peatusi hakkad tegema? Bensiini- või diiselmootoriga auto? Maitseküsimus. Bensiiniauto hooldamine on odavam. Diiselauto hooldus kallim, aga see eest on eelisteks sõidumugavus (pöördemoment), harvem käikude lülitamise vajadus ja madalam kütusekulu. Diisli vastu räägib aga kõrgem vibratsioon ja müratase. Mida uuemate autodega tegu, seda vähem on märgatav erinevus diisel- ja bensiinimootori suhtes.
3
Iga ostja on erinevate nõudmistega auto suhtes. Sobiva lisavarustuse määratlemine. Võimalik, et sul on väljakujunenud teatud soosikud autode seast, kuid enne kui proovima-katsetama lähed, oleks mõtekas defineerida sobilik varustusaste. Kas oled vähenõudlik ja sulle sobib lihtne auto? Kas istme- ja peeglisoojendused, autopiloot, kahetsooniline kliimaseade, ksenoontuled ja pardakompuuter on miinimumvarustus? Pea meeles, mida rikkalikum on lisavarustuse loetelu, seda põhjalikumalt tuleks korrasolekut kontrollida! Teadmiseks ka see, et järelturu autodele on lisavarustuse paigaldamine alati võimalik, kuid arvestada tuleks lisaväljaminekutega. Mõningad lisad on pigem moeröögatus ja teadlik ostja väldib neid. Eelistada tuleks seega autot, millel sulle vajalik varustus juba olemas on. Ole valmis mõningast "nännist" loobuma, kui leiad väärika isendi.
4
Ülalpidamiskulude analüüs. Uuri auto kütusekulunäitajaid internetist. Ära usu naabri juttu, et tema 3-liitrine Opel 5liitrit sajale tarbib. Kui liigud palju linnas, siis pööra kõige enam tähelepanu linnatsükli kütusekulu näitajatele. Ära vaeva end tühiste komakohtadega. Auto võimsus mõjutab kütusekulu ja kindlustuse maksumust. Erinevate autode kindlustusi saad arvutada, kui liigud õpetuse "Kuidas kindlustada auto soodsalt ja lihtsalt" juurde. Tea, et kaskokindlustus võib maksta kahe suhteliselt sarnase auto puhul erineda kuni 10 korda. Mõistlik kokkuhoiu koht.

Autod on erinevad ka selle poolest kui tihti tenohooldusi teha tuleb. Näiteks, on 10-ne ja 20-ne tuhande läbisõiduintervallidega sõidukeid. Kasulikku informatsiooni leiad erinevatest autotestidest (näiteks Autobild, Autoleht). Arvesta, et mugavustega auto neelab rohkem raha. Näiteks, konditsioneeri on tarvilik regulaarselt hooldada ja taastäita (ei ole odav).
5
Ostukanali valimine. Kas osta eraisikult või usaldada juriidilisest isikust automüüjat? Eraisik võib peale automüügi tehingut kaduda kui tina tuhka ja auto varjatud vigade ilmsiks tulekul oled üksi. Eelistada võiks müüjat, keda tunned või siis hea mainega firmasid. Firmade seas on valik suur ja lai, valikut aitab kitsendada kriteeriumide seadmine: garantii, testsõidu võimalus, usaldusväärsus, hea valik jne. Hinda müüjaid, kes on valmis ostetud auto piiratud aja või läbisõidu jooksul küsimusi esitamata ümber vahetama/tagastama raha. Otsinguid soovitan alustada internetist (näiteks www.auto24.ee). Küsi telefonitsi või e-posti teel auto kohta täiendavat informatsiooni enne kui vaatama tormad. Ole valmis pettumisteks ja üllatusteks.
6
Autot uurides hoia pilk teravana! Hinda ja uuri auto välimust. Millise esmamulje sulle huvipakkuv auto loob? Kui mõrane esiklaas ja silmnähtavalt erineva värvusega juhiuks sulle ei meeldi, astu rahus minema.
Oluline on auto välimuse seos vanusega. Näiteks, on normaalne kui üle 5aasta vanusel autol on mõningad kriimustused või kivitäkked. Kahtlusega tuleks suhtuda ekstra müügiks ülesvuntsitud eakate isenditega, millede puhul värv on nagu uus (võib olla ülevärvitud või poleeritud vigade varjamiseks).

Tähelepanu tasuks pöörata uste, kapoti ja põrkeraudade sümmeetrika uurimisele, vahed peavad olema ühtlased ning sujuvad. Tuled peaksid olema ühetoonilised. Kui esineb silmnähtavaid erinevusi, siis see on selge vihje toimunud avariist ning tasuks olla ettevaatlikum. Piilu salongi. Hästi hoitud auto tunned kohe ära - sinna on meeldiv istuda, see ei haise. Kui istmetel on hõõrdumisest augud sees, rool täielikult sile, pedallikatted metallini kulunud, käigukang kui kräsupea, juhi turvavöö räsitud ja odomeeter näitab läbisõiduks 120 tuhat km, siis ohka kergendatult ja alusta uue "kandidaadi" otsimist. Kui oled endiselt autost huvitatud, asu sammu 7 juurde.
7
Uuri auto kohta taustinformatsiooni. Küsi müüjalt kogu autot puudutav dokumentatsioon. Võrdle passis olevaid andmeid reklaamis olevaga. Ei ole harvad "apsakad", kus auto vanust valetatakse nooremaks, mootori andmeid võimsamateks vms. Kas auto on uuena ostetud Eestist või on tegemist imporditud autoga? Ära küsi müüjalt kaua auto platsil seisnud on (ebaaus või vassiv vastus võimalik), vaid otsi vihjeid välisriigis vormistatud ostu-müügilepingult. Imporditud auto korral on suurem risk, et sulle üritatakse täielikku saasta pähe määrida.

Kas usaldusväärne ja kontrollitava(!) ajalooga hooldusraamat on olemas? Pigem eelistada Eestis ostetud ja margiesinduses korralikult hooldatud autot. Kui pole teada, mis hooldusi auto minevikus läbinud on, siis tähendab see väga kopsakaid väljaminekuid kohe pärast auto ostu (vedelike, filtrite, rihmade, laagrite vahetus). Kui auto on toodud välismaalt, siis tasuks küsida margiesindusest, kas hoolduse kohta on teadaolevaid andmeid. Nii võib juhtuda, et esinduses on kirjas ühed andmed ja müüjal teised ehk "ilusamad".
Tee päring auto liiklusõnnetuste olemasolu kohta. Kuidas kontrollida auto liikluskahjude olemasolu, seda saad lugeda minu kuidas-õpetusest(lisainfo).
8
Tagakoopa ääred on tüüpilised roostekohad. Pööra tähelepanu auto kerele. Kas auto kerel esineb roosteplekke või kobrutavat värvi? Erilist tähelepanu pööra rooste suhtes kõige tundlikumatele kohtadele: tagumised rattakoopa ääred, küljekarbid, uste alumised ääred. Hinda värvkatte seisukorda, uurides hoolikalt nii katust kui ka kapotti. Kui auto katus meenutab munaresti, siis on see tavaliselt rahe süü. Suurte pindade parandustööd on kallid ja tasuks hoolega ostu kaaluda. Veendu iluliistude, embleemide, võrede korrasolekus ja olemasolus. Rohked mõlgid ja kriimud jutustavad lohakast omanikust. Kui pragude vahel on näha valge pulbri jälgi, siis on autot hiljuti poleeritud ja see tähendab iluvigade varjatuks jäämist.
9
Veermikku kontrolli diagnostikastendis. Vaatle veermikku. Vajuta kõik neli auto nurka ühekaupa järsult alla, et kontrollida vedrustust. Korras vedrustuse korral ei tohiks auto üles-alla liikuda üle 2-3 korra. Hinda eemalt, et auto rattad kaldu poleks. Pööra tähelepanu rehvidele. Kas on ühtlaselt kulunud, kui palju mustrit alles jms. Ebaühtlaselt kulunud rehv võib tähendada lisakulutusi uue rehvi ostu näol kui ka veermiku reguleerimistööde kujul. Töötava mootoriga pööra rool ühele poole lõppu ja siis teisele poole. Rool peaks liikuma kergelt, ilma jõnksatuste ning raginata.

Proovige lülitada sisse käike (töötav mootor). Käigud peaks lülituma pehmelt, ilma surina ja raginata. Kui mõni käik hästi ei tööta, viitab see kulumisele ja viga võib olla käigukastis või siduris (kulukas remont). Tee väike testsõit (soovitavalt ebatasasel teel). Pane puhur ja autoraadio kinni, kuula hoolikalt ja tunneta rooli. Kui august läbisõites kostub teravaid kolkse, kääksumist või on vedruvankri tunne, siis viitab see veermiku kehvale seisukorrale. Veermiku hoolduseks võib kuluda mõnest sajast kroonist kuni kümnete tuhandeteni. Kui kahtlete korrasolekus, pöörduge usaldusväärsesse diagnostika stendi, kus pädev spetsialist hindab puudusi.
10
Kapotialune. Kuula ja kontrolli mootorit. Kontrolli esmalt kapotialust. Tolmune ent kuiv mootor on hea märk. Kahtlaselt suhtu pestud mootorisse: 9 juhul 10st on tegemist müügiks tehtud autoga, mille puhul on üritataud autot paremana näidata kui see tegelikult on. Kontrolli auto õlitaset õlivarda abil. Kui vardal pole õlist märkigi, on see ohumärk. Õli olemasolul hinda selle värvust. Bensiinimootoriga auto puhul peaks õli olema (hele)pruunikas. Kui õli on süsimust näitab see, et autot pole pikka aega hooldatud või auto on kaua seisnud – jällegi halb tunnus. Diiselauto puhul ei tasuks õli värvusega pead vaevata, isegi uus õli tõmbub lühikese läbisõidu järel mustaks.

Kontrolli jahutussüsteemi, veendudes raadiatoori lekkekindluses ja jahutusvedeliku olemasolus paisupaagis. Kui paisupaagis esineb õlikile ja vedelik on hägune, siis võid julgelt minema astuda, auto on oma töö teinud. Istu autosse, lülita sisse süüde ja jälgi armatuuris süttivaid tulukesi. Kaasaegsel autol sütivad seal erinevad märgutuled: õlirõhk, mootor, ABS, turvapadjad, eelsüüde vms. Levinud on see, et auto ei ole päris korras ja vea varjamiseks keerab müüa näiteks ABS-märgutule pirni armatuurist välja või kustutab veakoodi. Igal juhul peaksid peale mootori käivitumist kõik märgutuled kustuma, kui neist mõni põlema jääb, siis on tegemist veaga. Turvapatjade rike võib hiljem maksta teile elu!

Mootor peab käivituma umbes 0,5- 1,5 sekundi jooksul. Kuula, kas mootor töötab ühtlaselt. Mootori soojenedes peavad pöörded langema, edasi peaks tühikäik olema ühtlane, pöörded ei tohi kõikuda. Kui mootor on töösoe (~90 kraadi C), võiks sinu sõber gaasipedaali põhja suruda ja sina jälgi summuti juures. Summutist ei tohiks väljuda sinist, hallikas-valget ega süsimusta suitsu. Kui suitseb, on tegemist jällegi ohuga. Puhta kondensvee pritsimine summutist on normaalne. Kuula, kas auto alt ei kostu kõrvalisi helisid kui gaasi vajutada. Kui summuti on töölepingut lõpetamas, siis kostub kõrvalist lõrinat, plärinat.

Hea oleks autot põhja alt uurida. Kui sammudes 8,9 ja 10 ei esinenud auto kontrollimisel midagi sellist, mis sind minema jalutama paneks, siis jätkuva ostuhuvi korral on rusikareegel minna autoga tehnokontrolli. Vältima peaks automüüja poolt soovitatud ülevaatajat. Pöördu ennekõike margiesindusse või mõnda usaldusväärsesse tehnikaga varustatud töökotta.
11
Pane auto proovile. Tee proovisõit. Kui müüja pakub üksnes võimalus müügiplatsil ühe posti juurest teiseni esimese käiguga veereda, siis soovi talle edu kergemeelsete otsingutel ja kõnni minema. Kasutatud auto juures on proovisõit elementaarne. Nagu-uus-välimusega, äsja Saksast ja hooldusraamatuga auto- need ei ole argumendid auto ostmiseks. Kui mootor on ergas ja veab autot edasi nagu pöörane, siis on mootor hea. Kui tallate gaasipedaali vastu põrandat ja liikumiskiirus ei muutu, on tegemist "surnud" autoga. Kui teete 100km tunnikiiruselt äkkpidurduse, siis peaks sekkuma auto ABS-süsteem (piduripedaal hakkam jala all jõnksutama).

Ühtlasel kiirusel sõites lase rool lahi. Kui auto sõidab otse edasi, on juhtimissüsteem korras. Kui auto kaldub vasakule või paremale, siis on tegu veaga. Rool ei tohiks sõidu ajal vibreerida (tasakaalustamata rehvid). Kui auto hakkab pidureid vajutades vibreerima on tegemist tõsise ja kuluka veaga (kõverad pidurikettad). Kas müra salongis on talutav? Nagisev armatuur ja salongi polsterdus viitavad suurele läbisõidule või ulatuslikele remonditöödele. Kui auto sõiduomadused sind rahuldavad, siis ära kiirusta kohe ostu sooritama. Mine tee sammud 1-11ni sinu teise väljavalitud autoga. Saad olulise võrdlusmomendi, mis aitab sul otsust langetada. Kui oled otsuse lõppstaadiumis, pöördu autoga tehnokontrolli. Palu kontrollida veermikku, lase teha mootoridiagnostika, korralda heitgaaside mõõtmine. Kui ilmnevad varjatud vead, siis on põhjust hinna kauplemiseks või äärmisel juhul ostust loobumiseks. Kui auto enam-vähem korras ja auto sulle sobib, siis mine sammu 12 juurde.
12
Teosta ost. Eraisikust müüja korral pöörduge koos Eesti Autoregistri Keskusesse omanikuvahetuse vormistamiseks. Juriidilise müüja korral (autoaed) tuleb esmalt sõlmida ostu-müügileping. Teatud automüüjad üritavad ostu-müügilepinguga susserdada, nimetades ainsaks makseviisiks sularaha ja märkides lepingusse tegelikust ostuhinnast madalama hinna (maksupettus). Lepingupõhi on vormistatud selliselt, et allkirjastamise momendist läheb absoluutselt kogu vastutus auto seisukorra kohta ostjale. Eelistage kaupa teha tuntud ja väärika automüüjaga, kes on valmis autole garantii andma. Kui soovite auto ostu liisinguga finantseerida, siis tuleb pöörduda liisingusse. Liisinguga ostes jääb sul alati võimalus 7 päeva jooksul lepingust taganeda ja auto tagastada.

Nipid ja hoiatused

  • Kui lähed autot valima, võta kogenud sõber kaasa.
  • Spetsiaalse testriga saab kindlaksmäärata aku vahetamise vajadus.
  • Varu auto ostmiseks aega ja kannatust.
  • Veendu kõikide lisaseadmete ja lülitite korrasolekus neid läbiproovides.
  • Katsu planeeritud eelarvet mitte ületada.
  • Kui lülitate tööle auto kliimaseadme, siis ~30 sekundi jooksul peab tulema puhurist jääkülm õhk. Kui ei tule, vajab süsteem hooldust!
  • Mitte kunagi ei tasu autot ostes kiirustada!
  • Pikalt seisnud ja hooldamata auto tunnus on tühi akumulaator (uus ~1000 kr).
  • Veendu, et autoga on kaasas varuratas, veljevõti ja tungraud.

Kommentaarid