- Kodu ja aed 128
- Lemmikloomad 12
- Reisimine 38
- Internet 116
- Mood ja ilu 38
- Hobid ja mängud 26
- Lapsehooldus 8
- Elektroonika 24
- Suhted ja perekond 17
- Meelelahutus 23
- Pühad ja tähtpäevad 18
- Sport ja fitness 33
- Tervis 85
- Arvutid 187
- Pidu ja lõbu 25
- Haridus 39
- Raha 25
- Söök ja jook 73
- Autod 42
- Õigus ja seadused 13
- Kultuur ja ühiskond 23
- Töö ja karjäär 28
- Äri 38
Kuidas Testida Automaatkäigukasti
Kirjutas Arvo
Automaatkäigukast (ATM) teeb autosõidu mugavamaks ja sujuvamaks. Vigane ja hooldamata ATM põhjustab Sulle aga korraliku peavalu ning väljamineku. Kuidas ikkagi veenduda päevi näinud ATM korrasolekus?
Juhised ja sammud
Raskusaste: Lihtne
Vajalikud asjad
- automaaatkäigukastiga auto
1
Ajalise viivituse test. Tühikäigupööretel töötava mootoriga lülitada käigukang neutraalasendist "N"asendisse "D" või "R". Vahetult enne käigukasti ümberlülitust, mida on kehaga tunda, peab toimuma lühike ajaline viivitus. Testi eesmärk on kontrollida käigukasti mehhanismide töövõimet. Testi sooritamise ajal peab olema auto ja käigukast korralikult "töösoe". Testi on soovitatav korrata 3 korda, jättes iga korra vahele 1 min.Testi soorita nii:
1) Rakenda käsipidur
2) Käivita mootor
3) Lülita käigukang asendi "N" (neutraal) peale
4) Nüüd lülita "D" peale ja stopperit kasutades mõõda aega lülitamise alustamisest kuni ülekande rakendumiseni. Korda katset vähemalt 3 korda ja 1-minutiliste vahedega. NB! Keskmine tulemus ei tohi ületada 1,2 sekundit!
5) Sama meetodit kasutades mõõda aega asendist "N" asendisse "R" lülitumisel. Antud juhul ei tohiks viivitus kesta kauem kui 1,5 sekundit
6) Mõõtmistulemusi tõlgendades pead teadma, et mis tahes käigukasti viga avaldub reageerimisaja pikenemises!
2
Paigalseisu test. Testi eesmärk on kontrollida käigukasti ja mootorivahelist korrektset koostööd. Testi pikkus ei tohi ületada 5 sekundit. Testi juurde:
1) Fikseeri kõik autorattad ning rakenda käsipidur
2) Vasaku jalga vajuta pidurit ja hoia all kogu testi jooksul
3) Käivita mootor
4) Lülita režiimi "D" peale
5) Vajuta gaas põhja ja jälgi tahhomeetrit
6) Oota vähemalt 1 minut ja korda testi tagurpidikäigu "R"asendis
7) Tulemus peaks korrektselt töötava süsteemi puhul olema selline, et tahhomeeter peaks testi ajal näitama sujuvalt tõusvaid pöördeid kuni teatud piirini, näiteks kuni 2400 p/m (sõltub automargist). Testi ajal ei tohi kuulduda kõrvalist müra, kolkse, raginaid ja auto peaks jääma paigale. Kui pöörded kukuvad liiga madalale või tõusevad liiga kõrgele, siis on tegemist probleemiga.
3
Proovisõit. Proovisõidu eesmärk on hinnata käigukasti tööd: käikude lülitumine, vibratsioon, müra.Testi sooritamine:
1) Käivita auto, lülita sisse "D" ja hakka sujuvalt gaasipedaali vajutama. Pööra tähelepanu käikude ümberlülitumisele: 1-2, 2-3, 3-4, 4-5. Kui mõni käik ei lülitu, siis on tegemist veaga käigukastis või selle juhtsüsteemis.
2) Sõida ühtlase kiirusega umbes 70 km/h. Lisa rahulikult gaasi juurde ja pööra tähelepanu tahhomeetrile. Mootori pöörded ei tohi tõusta järsku. Kui pöörded väga järsult tõusevad, siis on üsna tõenäoline, et käigukast vajab lähiajal kulukat remonti.
3) Peatu ja lülita käigukast režiimile "2". Järk-järgult gaasi lisades veendu, et toimub ümberlülitamine 1käigult 2-le. 2-ga sõites vabasta gaasipedaal ja pööra tähelepanu, kas toimub mootoriga pidurdamine. Korda eespool kirjeldatud protsessi. Käikude 1-2 ja 2-1 lülitumisel ei tohiks kostuda kolkse ja puuduma peaks vibratsioon. Kui ebameeldivaid ilmingui ei ole, siis võib öelda, et käigukast on heas tehnilises seisukorras.
4) Lülita paigal olles sisse "L" positsioon. Hakka sujuvalt gaasi vajudes liikuma. Veendu, et ei toimuks ümberlülitust teisele käigule. Kui võtad jala gaasi pealt maha, peab auto mootori kaasabil aeglustuma. Korda mitu korda jalg-gaasile-jalg-gaasilt-maha-protseduuri ja kuula eriti tähelepanelikult käigukasti tööd. Kõrvaline müra kolksude näol peaks eristatav olema (kui midagi on viga). Kui toimub käigu ümberlülitus 1-2 või mootoriga pidurdamist ei toimu, siis on tegemist juhtseadme või kontrolleri veaga.
5) Jää seisma, lülita tagurpidikäik "R" ja lisa järsult gaasi. Kui kõrvalisi kriginaid-raginaid, vibratsiooni ja jõnksutamist pole, siis on kõik korras. Korda protseduuri mitu korda.
6) Sõida umbes 5o kallakule ja lülita "P" peale. Pidurpedaali vabastamise järel ei tohiks auto liikuma hakata. Kui auto hakkab liikuma, siis on tegemist veaga.
Nipid ja hoiatused
- Kui aimad käigukasti töös kõrvalekaldeid, ole julge spetsialisti poole pöörduma.
- Vigase automaatkäigukasti testimine kirjeldatud sammude järgi võib lõppeda selle purunemisega.